ازاستعداد افغانها عراقی ها استفاده بعمل اورد
رحمت اله  روان رحمت اله روان

زمانکه ۲۰ سال قبل اخرین سرباز اتحادجماهیر شوروی سابق مطابق پروتوکول ژنیو افغانستان را ترک ګفت تاریخ ۲۶ برج دلوه همان سال را تو سط شهید دکتور نجیب اله ریس جمهور افغانستان بنام روز نجات افغا نستان اعلان نمود ومردم افغانستان در مرکز وولایات کشور از فر مان شهید دکتورنجیب اله به جشن وسرور پشتبا نی نمود وپشتبانی خویش ازدولت جمهوری افغا نستان ابراز نمود ،یک تعداد زیاد از قومندانان مجا هدین که مدت طولا نی در سنګر های جهاد قرار دا شت با خروج قطعات نظامی شوروی سابق سنګر های جهاد را تک ګفتن وسلاح دست داشته خویش را بنام این که دیګر جهاد به شکل شرعی علیه دولت جواز نه دارد به زمین ګذاشت،یک تعداد انها بادولت یکجاه ګردید ودر دفاع مستقیلانه یکجاه با برادران افغانی خویش که درصفوف قوای مصلح قرار داشت بر علیه ترورستان واجنبیان در دفاع از استقلال وتمامیت ارضی افغانستان سهم فعال ګرفت وتا اخرین رمق زنده ګی ازمبازه برحق خویش دفاع کرد وبا زمزمه شعار شهید دکتور نجیب اله که میګفت سر میدهم ولی سنګر نه میدهم به پیش میرفت ،دشمنان مردم افغانستان را به شکست موجه نمودوقطعات نظامی پاکستان که بعد از خروج قطعات شوروی به کشور مداخله نموده بود بدون کدام دست اورد ونتجه به عقب نشینی مجبور شدن ،که مثال ها ی خوب بازګشت انها درجنګ بالای شهر جلا ل اباد،پکتیا.خوست،وقندهار وغیره نقاط سرحدی کشور در ذهن هر افغان صادق ووطن دوست درج میباشد و است.

اینکه دشمنان افغانستان دیګر روحیه جنګ رویارويی ازدست داد ودر پلان های خویش ناکام ګردید به توطیه ودسیسه ها ی مخفی ګوناکون دربین قوای نظامی افغا نستان واقوام قبایل بخاطر تضعیف پا یه ها ی اساسی دولت شروع په کار نمود که منجر به کودتاه وجدايی میلت ها باهم برادر افغا نستان از یک دیګر ګر دید ،که متا سفانه همین ګونه دسیسه ها تا اکنون درافغا نستان ادامه دارد وافغانها را به نام های مختلف با هم جدا سا خته ، وبین خود به جنګ انداخته است که نتجه ان در همین جریان کمپین انتخا بات بازهم به خوبی مشاهده میګردد.ویا خواهم دید؟

دشمنان افغا نستان اجازه نه داد تا افغا نها ی خسته از جنګ بعد از عودت قطعات شوروي با هم یکجاه ګردد وبالا ی یک رهبر واحد جمع ګردد ودر ابادی وطن خویش سهم فعال ادانماید .افغانها از یک اشغال نجات یا فت با اشغال دیګر موا جه شدن واشغال سوم که عبارت از پیمان شانګهای خواهند بود چشم به را میبا شد.

برای مردم عراق روزملی شان که تازه اعلا ن نموده است چانس خوب تقضا دارم وارزو دارم که مردم عراق دیګر ازکشتن وقتل یک دیکر صرف نظر نما ید .از شش سال ګذا شته درس عبرت بیګرد .
جنگ امریکا درعراق که با استدلالهای غیرواقعی و دیدگاه فتنه انگیز بوش و تیم تروریست پرور آن در واشنگتن با فریب اذهان عمومی جهان مبنی بر اینکه این کشور کلیدی شرق میانه آغاز شده بود؛ سرانجام به روزهای پایانی خود نزدیک شد گرچه طبق مفاد قرارداد امنیتی عراق، نظامیان امریکا باید از نخستین روز ماه جولای شهرهای این کشور را تخلیه میکردند. بهر حال جشن آزادی عراقی ها فرا رسید و سایه اشغال از بالای سر ملت آزاده عراق آرام – آرام در حال برچیده شدن میباشد. بوش  برای اینکه پروژه ناتمام پدرش برای ساختن شرق میانه بزرگ با مرکزیت بغداد را تحقق دهد؛ به دروغ قرن و فریب بزرگی روی آورد و با اقدام یک جانبه و خلاف تمام موازین بین المللی به این تجاوز بی شرمانه دست پاه زد،چنانکه ریس جمهور فعلی امر یکا چند بار در ګفتارهای خویش اعتراف کرده است که جنک عراق یک جنګ خودخواهی بود.

براساس گزارش رسانه ها؛ در اولين ساعات شروع رسمي عقب نشيني نيروهاي امريکايي از شهرها که از دیروزسه شنبه سي ام جون آغاز شده ، بغداد پايتخت عراق که تا روزهاي پيش شاهد حضور سنگین نيروهاي امريکايي در شهر ها بود، از اولين ساعات صبح آنروز ديگر مشاهده نمي شدند.

شش سال جنگ امریکایی ها، علاوه بر اینکه دهها هزارافرادملکی عراقی را به کام مرگ فرستاده و آوارگی ملیونی برای عراقیها به ارمغان آورده، منجر به کشته شدن بیش از 4 هزار و 300 نظامی امریکایی و زخمی شدن هزاران نفر از آنان شده است. طبق برآوردهای کنگره امریکا، این جنگ از زمان آغاز تا بهار سال جاری میلادی بیش از 657 ملیارد دالر مصرف برای کاخ سفید داشته است. البته این مصرف مادی و تلفات انسانی تنها مربوط نیرو های امریکایی میگردد حساب سایر متحدین این جنگ اشغالگرانه جدا است.

این جنگ در پهلوی اینکه خساره سنگینی را بالای مردمان دو کشور امریکا و عراق تحمیل کرد؛ سو اعتماد عمیقی را نیز میان تمام مسلمانان و غرب نیز بمیان آورد که فقط اعتراف به این جنایت و عقب نشینی از اینکشور نمیتواند حق پیگرد جنایی و عدلی طراحان این سناریوی مرگ و دود و آتش را برائت دهد. گرچه امروز جانشین بوش از ادامه راه خون و خاک بوش بی میل اند و تلاش دارند پل های شکسته شده اعتماد میان مسلمانان و غرب را ترمیم کنند اما بهر حال حق قربانیان برای کشانیدن جنایت کاران محفوظ است گرچه نتیجه هر تجاوز و نسل کشی معلوم میباشد.

رئيس‌جمهور امريكا با اشاره به عقب‌نشيني نظاميان امريكايي از شهرهاي عراق هشدار داد كه عراق روزهاي سختي را پيش روي خود خواهد داشت.
به گزارش شبكه خبري الجزيره قطر، باراك اوباما در گفت‌وگو با روزنامه‌نگاران در كاخ سفيد با اشاره به انفجارهاي اخير در كل عراق و انفجار روز گذشته كه در كركوك روي داد، پيش‌بيني كرد كه عراق روزهاي سختي را پيش روي خود خواهد داشت.
اين در حالي است كه هم زمان با خروج نيروهاي امريكايي از شهرهاي عراق، اين كشور شاهد افزايش ملموس ناامني‌ها و انفجارها در مناطق مختلف بود.
كارشناسان عقيده دارند با توجه به تمايل امريكايي‌ها در افزايش ناامني‌ها بعد از خروج نظاميان اين كشور از شهرها اين انفجارها هم‌چنان در شهرهاي عراق ادامه داشته باشد.
امريكا قصد دارد تا از اين ناامني‌ها در راستاي توجيه حضور بيشتر خود در عراق استفاده كند و اينگونه القاء كند كه نيروهاي امنيتي عراق قادر به تامين امنيت تمام شهرهاي اين كشور نيستند.
باراك اوباما در گفت‌وگوي مطبوعاتي خود تاكيد كرد كه پذيرفتن مسئوليت امنيتي شهرها و روستاهاي عراق از سوي نيروهاي عراقي به جاي نظاميان امريكايي گام خوبي براي تحقق حاكميت اين كشور و پايان جنگ به شمار مي‌رود. وي در عين حال نسبت به روزهاي سخت آينده در اين كشور هشدار داد.
اوباما ادامه داد كه اين تحولات دليلي جديد براي افرادي است كه سعي دارند عراق را به اختلاف و جنگ داخلي بكشانند، اما آنها در بخش نادرستي از تاريخ قرار گرفته‌اند.
وي تصريح كرد كه نيروهاي امريكايي در عراق به وعده خود عمل كرده و در پايان زمان مقرر از شهرها و اطراف عراق عقب‌نشيني كرده و كنترل اين مناطق را به نيروهاي عراقي واگذار كردند.
اوباما اين دوره‌ را مرحله‌اي جديد براي خروج نهايي نيروهاي امريكايي از عراق در پايان سال 2011 دانست.
رئيس‌جمهور امريكا تاكيد كرد كه آينده عراق هم اكنون در دست ملت آن است و رهبران اين كشور از سني، شيعه و كرد گزينه‌هاي سختي براي حل اختلافات خود كه مهم‌ترين مانع براي تحقق آشتي سياسي واقعي است پيش‌رو خواهند داشت.
از سوي ديگر ريموند اوديرنو قومندان نيروهاي امريكايي در عراق كه از طريق ارتباط ماهواره‌اي در پنتاگون با خبرنگاران گفت‌وگو مي‌كرد، هنگامي كه با اصرار خبرنگاران در مورد تعداد دقيق نيروهاي باقيمانده امريكايي در شهرهاي عراق مواجه شد، نتوانست عصبانيت خود را كنترل كند.
وي در حالي كه از شدت خشم لحن صدايش را بالا برده بود، گفت كه نمي‌تواند آمار دقيقي از اين تعداد ارائه كند، چون دقيقا نمي‌داند كه چه تعداد از اين نيروها در شهرها باقي مي‌مانند.
وي مدعي شد كه اين تعداد بر اساس ماموريت نيروها هر روز تغيير خواهد كرد. اوديرنو در ادامه با حالت خشم فرياد زد: چقدر از من مي‌خواهيد تا درباره چيزي كه نمي‌دانم چيزي بگويم.

مردم عراق از ابتکار واستعداد افغا نها استفاده نموده وروز خروج قطعات نظامی از شهر ها ی عراق بنام روزملی ورحصتی غمومی اعلان کرده است وجشن خوشحالی بر پا کر ده است مردم افغا نستان ما نند مردم عراق اشغال خارجییان را قبول نه دارد .

ديويد پترائوس می‏گوید:آنگونه که در عراق از امريکا استقبال مي شود ،مردم افغانستان از نيروهاي امريکايي استقبال نمي كنند.ديويد پترائوس قومندان قوای آمريکايي در خاورميانه و
آسياي مرکزي چند قبل اظهار نمود، درگيريهاي شديدي بين نيروهاي امريکايي و شبه نظاميان طالبان در ماههاي آينده در افغانستان روي میدهد.
جنرال ديويد پترائوس در نشستي خبري در قومندانی مرکزي امريکا در فلوريدا گفت :در حاليکه نيروهاي امريکايي مستقر در افغانستان به حملات خود براي پس گرفتن مناطقي که طالبان کنترل آنها را در دست گرفته بودند ادامه مي دهند ،‌احتمال مي رود درگيريهاي شديدي بين دو طرف در ماههاي آينده صورت گيرد و حتي تا سال آينده هم طول بكشد.
وي با اشاره به افزايش قوای نظامي امريکا در عراق ،‌ گفت تکرار اين راهبرد در افغانستان امکانپذير نيست . پترائوس تصريح کرد آنگونه که در عراق از امريکا استقبال مي شود ،مردم افغانستان از نيروهاي امريکايي استقبال نمي كنند. وي همچنين بر لزوم ادامه تلاشهاي ديپلماتيک همزمان با عمليات نظامي در افغانستان تاکيد کرد و اين تلاشها را تنها راه کمک به مقابله با فعاليتهاي شورشي روزافزون در اين کشور دانست .پآ ي  

 


July 2nd, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی